Történt, hogy soha nem sikerült nagyszabású európai turisztikai kiállításon részt vennem - itt a tengerentúliakkal volt inkább (sőt, nagyon) szerencsém, Kunming, Chicago és Caracas -, így a Budapesthez egyik legközelebb eső Münchenben a f.re.e freizeit, reise, erlebnis keltette fel az érdeklődésem, végülis megjárható, mint kiderült kb hat óra autóút Bp-ről...
A vásár legmélyebb benyomását mindenesetre az tette rám, hogy micsoda eszméletlen reneszánsza van a kerékpározásnak, amit persze kiszolgálnak mind a gyártók, mind az utazásszervezők. Nem volt az a biciklifajta, amit ne mutattak volna be és nincs olyan sarka a világnak, ahova ne lehetne elbiciklizni szervezett úton. Az egyik legnagyobb sikere a német kerékpáros klub által felállított próbapályának volt, ahol mindenki kedvére keringett a furábbnál-furább biciklikkel, fekvő, háromkerekű (elöl vagy hátul duplakerékkel), elektromos stb. verziókkal.
Az, hogy ennek a piaci szegmensnek mit tudunk mi kínálni, egyáltalán akarunk-e bármit kínálni, hát ez nagy kérdés...erről csak annyit, hogy az egyetlen kerékpáros térképünket a csehek régiónként is felülmúlják, a kijelölt kerékpárutak már ott is vmi hihetetlen sűrűségben vannak. Persze a csehek korábban is többet bicikliztek, nekünk meg ugye itt a wellness, ha beledöglünk is - mert ez azért sok esetben a meleg vízben való üldögélésről és nagy zabálásokról szól - nehogy már meg kelljen mozdulni...
Sajnos ezt nem erősítik azok az utazási irodai prosik sem, amikben az amúgy népszerű Bécs - Budapest kerékpártúra egyes szakaszait a rossz és nagyforgalmú utak mo-i utak (így leírva a várható megpróbáltatásokat!) miatt Szlovákiában javasolják megtenni...
A másik nagy trendnek nekem a kemping tűnt, ezt itthon nem is vesszük komolyan, effektíve lenézzük...(a cseheknek érdekes módon itt is volt olyan kempingkatalógusuk, hogy...).
Összességében nem kis kihívás megszólítani a német piacot, van kb a 60 plusz, nosztalgiázó korosztály, ők Hévízt, Hajdúszoboszlót még elbetűzgetik és...és kb ennyi...a fiatalabbakat ezzel meg egyébbel sem lehet megszólítani (Siófok+ olcsó szállás+sör esetleg, de ezt meg nem akarjuk ugye...). Nehéz ügy lesz ez, mert a célcsoportunk realistán nézve hamarosan kihal. Vagy pl. inkább hazafiasan otthon marad áztatni magát...mert a 'belföldi' németek hazai pályán igencsak nagy nyomulást mutattak fel...aminek az 'elméletét' jól jellemzi egy autópályán látott kamion felirata is: Unsere Produkt. Unsere Arbeitsplatz. Turizmusra is alkalmazható. Ennyi. Itthon kell üdülni -néha fogcsikorgatva is.
Aztán egy kis napsütés a Velencei-tónál, csak nem a tavasz közeledik? - bár még látszik a jég, vagy az egy héttel ezelőtti ítéletidő maradványai, azért olvadozik rendesen és egyre többen téblábolnak a parton is...miközben pl. Pákozd környékén gombamód szaporodnak a lovardák...
No comments:
Post a Comment