Monday, December 17, 2007

Vas-utazó

A vonatok lépten-nyomon előjönnek ebben a blogban, bár inkább a keskenynyomközűek: most viszont a nagyokról lesz szó.
Az aktualitás, hogy a MÁV (sorry, MÁVSTART) egy sajtótájékoztató keretében megpendítette, hogy hamarosan kijönnek egy éves érvényességű kártyával, amit bárki megvehet és korlátlan 50%-os utazást tesz lehetővé. Ez elsőre jelentéktelen dolognak tűnik, de nekem semmilyen kedvezmény nem járt eddig (a köztisztviselőség óta...), anélkül meg az autóval megegyező - ha nem drágább - a vonatozás.
Tehát kb 20-35e Ft-ért lehet állítólag majd ez az éves kártyát megvenni. Mondjuk kicsit sokáig tartott lemásolni az osztrák, svájci példát, dehát vélgülis úgy tűnik sikerül.
A vonat előtérbe állítása Európa-szerte folyik, a másolt osztrák-svájci példa pedig érdekes összevetésre ad módot a vasúti bérletek tekintetében...tehát:
Magyarország Ausztria Svájc
Éves bérlet 1.600.000 HUF 1690 EUR 3100 CHF
Éves 50%-os bérlet 20-35000 HUF 100 EUR 150 CHF

Átváltás nélkül is látszik, hogy az osztrák, svájci árak (különösen az éves bérlet esetében) arányban állnak az ottani szolgáltatás színvonalával...csak sajnos fordított arányban... Az osztrák vásárlóerő persze valószínűleg elég gyengécske ahhoz, hogy a magyar ár negyedéért kínált éves bérletet megvegye, de ez legyen az ő bajuk...illetve a svájciaké, akiknél hasonló az árszínvonal. Az osztrák vasút honlapján azért odaírják, hogy 1 millió 50%-os bérlettulajdonosuk van, amiből a vasút kb 100 millió EUR bevételhez jut anélkül, hogy még bárki is felszállt volna a vonatra - ügyes, ügyes, ez azért ott sem elhanyagolható tétel...
Na de lássunk egy 3 országot érintő tételt: egy Budapest - Zermatt utazás, ugyebár a Matterhorn lábához:

Budapest - Zurich 78 EUR oda-vissza, Sparschiene ajánlattal, csak ülőhely, Zurich - Zermatt további 226 CHF oda-vissza, 2. osztály végig - azaz kb 55 ezer HUF...hmhmhm...azaz a vonatozás nem egy olcsó történet teljesárú jegyekkel - összevetésként viamichelin.com 130-150 EUR közé teszi az autózás benzin+pályadíj költségét...a kevésbé környezetszennyező vonatot tehát igencsak meg kell fizetni...már itthon is.

No comments: